Διατροφή τύπου Atkins

POSTED BY admin | Νοέ, 13, 2017 |
  1. Διατροφή Atkins

Η  διατροφική προσέγγιση του Atkins επικεντρώνεται στον έλεγχο των επιπέδων ινσουλίνης στο σώμα μέσω μιας διατροφής χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες. Εάν οι άνθρωποι καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένων υδατανθράκων, τα επίπεδα ινσουλίνης τους αυξάνονται και μειώνονται γρήγορα. Η αύξηση των επιπέδων ινσουλίνης πυροδοτεί το σώμα να αποθηκεύει ενέργεια από το φαγητό που καταναλώνεται, καθιστώντας λιγότερο πιθανό ότι το σώμα θα χρησιμοποιήσει το αποθηκευμένο λίπος ως πηγή ενέργειας. Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι στη δίαιτα Atkins αποφεύγουν τους υδατάνθρακες, αλλά μπορούν να τρώνε  πολές πρωτεΐνες και λίπος. Αν και δημοφιλής εδώ και αρκετό καιρό, η δίαιτα Atkins έρχεται με ορισμένους κινδύνους. Τα άτομα που σκέπτονται να εφαρμόσουν την δίαιτα Atkins πρέπει να συμβουλεύονται  τον  γιατρό τους και τον διαιτολόγο τους.

Οι  τέσσερις φάσεις της δίαιτας Atkins

Η δίαιτα Atkins έχει τέσσερις φάσεις:

Φάση 1: Επαγωγή (Ενεργοποίηση)

Η κατανάλωση θερμίδων από υδατάνθρακες περιορίζεται σε λιγότερο από 20 γραμμάρια (g) καθημερινά. Οι υδατάνθρακες προέρχονται κυρίως από σαλάτες και λαχανικά, τα οποία είναι χαμηλά σε άμυλο. Το άτομο τρώει τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και λαχανικά χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες, όπως τα φυλλώδη λαχανικά.

Φάση 2: Εξισορρόπηση

Προστίθενται στην διατροφή τρόφιμα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες ως πρόσθετες πηγές υδατανθράκων. Αυτά περιλαμβάνουν ξηρούς καρπούς, λαχανικά χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες και μικρές ποσότητες φρούτων. Αυτά προστίθενται σταδιακά: 25 γραμμάρια προστίθενται κατά την πρώτη εβδομάδα της φάσης 2 , 30 γραμμάρια τη δεύτερη εβδομάδα και κάθε επόμενη εβδομάδα έως ότου το άτομο σταματήσει να χάνει βάρος Όταν το άτομο σταματήσει να χάνει βάρος μειώνει την ημερήσια πρόσληψη υδατανθράκων κατά 5 γραμμάρια μέχρι να αρχίσει ξανά σιγά σιγά να χάνει  βάρος.

Φάση 3: Εξορθολογισμός ή προ-συντήρηση

Αυξάνεται σταδιακά η πρόσληψη υδατανθράκων κατά 10 g την εβδομάδα έως το άτομο να αρχίσει να χάνει βάρος πολύ αργά.

Φάση 4: Συντήρηση Βάρους

Το άτομο αρχίζει να προσθέτει στην διατροφή του ένα ευρύτερο φάσμα πηγών υδατανθράκων, παρακολουθώντας προσεκτικά το βάρος του, ώστε να μην αυξάνεται,αυτή η φάση διαρκεί για όλη την υπόλοιπη ζωή του ατόμου.

Πώς λειτουργεί στον οργανισμό μας

Όταν κάποιος κάνει την δίαιτα Atkins, ο μεταβολισμός του σώματός του μεταβαίνει από την καύση γλυκόζης ως καύσιμο στο να καίει το δικό του αποθηκευμένο σωματικό λίπος,αυτή η εναλλαγή ονομάζεται κέτωση.

Η δίαιτα Atkins απαγορεύειι τα τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό φορτίο και βασίζεται βιοχημικά στο ότι όταν τα επίπεδα γλυκόζης είναι χαμηλά, τα επίπεδα ινσουλίνης είναι επίσης χαμηλά. Σε αυτό το σημείο, εμφανίζεται κέτωση. Με άλλα λόγια, όταν τα επίπεδα γλυκόζης είναι χαμηλά, το σώμα μεταβαίνει στη χρήση των δικών του αποθεμάτων λίπους ως πηγή ενέργειας. Πριν από το φαγητό, τα επίπεδα γλυκόζης του ατόμου είναι χαμηλά, έτσι τα επίπεδα ινσουλίνης είναι επίσης χαμηλά. Όταν ένα άτομο τρώει, τα επίπεδα γλυκόζης αυξάνονται. Αυτό προκαλεί την αύξηση των επιπέδων ινσουλίνης. Ο γλυκαιμικός δείκτης είναι μία κλίμακα που κατατάσσει τους υδατάνθρακες σε κλίμακα από 0 έως 100, με βάση το πόσο γρήγορα αυξάνουν τα επίπεδα σακχάρου μετά το φαγητό και πόσο. Οι εξευγενισμένοι υδατάνθρακες, όπως το πχ λευκό ψωμί και η καραμέλες, περιέχουν υψηλά επίπεδα γλυκόζης και είναι τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη.Όταν τρώμε ένα τέτοιο τρόφιμο οι υδατάνθρακες εισέρχονται γρήγορα στο αίμα και προκαλούν γρήγορη αύξηση των επιπέδων ινσουλίνης. Άλλοι τύποι υδατανθράκων, όπως η βρώμη, δεν επηρεάζουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τόσο γρήγορα ή τόσο σοβαρά. Έχουν χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο και εμφανίζονται χαμηλότερα στον γλυκαιμικό δείκτη.

Οι καθαροί  υδατάνθρακες που καταναλώνουμε  είναι οι συνολικοί υδατάνθρακες μείον τις ίνες και τις πολυαλκοόλες .Οι πολυαλκοόλες  έχουν ελάχιστη επίδραση στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Σύμφωνα με τον Δρ. Atkins, οι καλύτεροι υδατάνθρακες είναι εκείνοι με χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο. Για να αντισταθμστεί η έλλειψη τροφών πλούσιων σε βιταμίνες, η δίαιτα ενθαρρύνει τα άτομα να χρησιμοποιούν συμπληρώματα βιταμινών και ανόργανων συστατικών.

Ποια τρόφιμα επιτρέπει και ποια απαγορεύει η δαιτροφή τύπου Atkins

Τα τρόφιμα που επιτρέπει είναι:

Κρέατα, συμπεριλαμβανομένου του βοδινού, του χοιρινού και του μπέικον

Λιπαρά ψάρια και θαλασσινά

Αυγά

Αβοκάντο

Λαχανικά χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες, όπως λαχανίδες, μπρόκολο και σπαράγγια

Πλήρη σε  λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα

Ξηρούς καρπούς και σπόρους

Υγιεινά  λίπη, όπως εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, έλαιο καρύδας και έλαιο

Τα επιτρεπόμενα ποτά περιλαμβάνουν το νερό,τον καφέ και το πράσινο τσάι.

Το μενού μιας ημέρας μπορεί να είναι:

Πρωινό: Ομελέτα τυριού και ζαμπόν με λαχανικά χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες

Μεσημεριανό: Ψητό κοτόπουλο και σαλάτα μαρούλι με καρύδια και αβοκάντο

Δείπνο: Κεφτεδάκια με λαχανικά και παρμεζάνα

Τα σνακ μπορεί να περιλαμβάνουν, ένα αυγό σκληρό βραστό, το στραγγιστό γιαούρτι ή τα καρύδια.

Τρόφιμα που απαγορεύονται

Όσοι κάνουν αυτή την διατροφή  πρέπει να αποφεύγουν:

Την  ζάχαρη,σε κάθε μορφή της, όπως αναψυκτικά, κέικ και καραμέλες

Τους σπόρους σιταριού, καλαμποκιού και ρυζιού σε κάθε μορφή τους όπως και κάθε προιόν τους πχ ψωμί,γαριδάκια,γκοφρέτες κλπ

Τα  προιόντα»δίαιτης» και «χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά» τρόφιμα, καθώς μπορεί να έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη

Τα όσπρια, όπως φακές, φασόλια και ρεβίθια κατά τη διάρκεια της επαγωγής,

Θα πρέπει να αποφεύγονται τα φρούτα με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, όπως οι μπανάνες, τα μήλα και τα σταφύλια

Τα λαχανικά υψηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες, όπως τα καρότα.

 Πόσο αποτελεσματική είναι η διατροφή;

Η δίαιτα Atkins στοχεύει στην πρόληψη προβλημάτων υγείας, όπως το μεταβολικό σύνδρομο, ο διαβήτης, η υψηλή αρτηριακή πίεση και οι καρδιαγγειακές παθήσεις. Ωστόσο, η απώλεια βάρους με πολλές δίαιτες μπορεί να το επιτύχει αυτό με καλύτερο τρόπο. Ένα άτομο που συνεχίζει με τη δίαιτα Atkins πιθανότατα θα χάσει βάρος, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν συνεχίζουν μακροπρόθεσμα.

Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι οι περισσότεροι  δεν ακολουθούν πλέον το πρόγραμμα μετά από 2 έως 3 χρόνια. Οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που ακολούθησαν τη δίαιτα Atkins βελτίωσαν την αρτηριακή πίεση, τα επίπεδα χοληστερόλης και πέτυχαν  απώλεια βάρους (Αtkins paradox),σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα σε σύγκριση με τους ανθρώπους σε άλλες δίαιτες. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα για να επιβεβαιωθεί το όφελος της δίαιτας Atkins σε σύγκριση με άλλες δίαιτες.

Στις πρώτες φάσεις, μερικοί άνθρωποι έχουν αναφέρει σοβαρές ανεπιθύμητες ενέργειες,όπως:

Πονοκέφαλο  

Ζάλη

Αδυναμία

Εύκολη κόπωση

Δυσκοιλιότητα

Καθώς ο περιορισμός των υδατανθράκων  ωθεί το σώμα ενός ατόμου να καταναλώνει λίπος αντί για γλυκόζη για ενέργεια, μπορεί να προκύψει συσσώρευση κετονών. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ναυτία, κεφαλαλγία, πνευματική κόπωση και κακή αναπνοή. Τα άτομα που χρησιμοποιούν διουρητικά, ινσουλίνη ή από του στόματος φάρμακα για διαβήτη δεν πρέπει να ακολουθούν τη διατροφή του Atkins.Επίσης δεν είναι κατάλληλη για άτομα με νεφρική νόσο.

Οι έγκυες ή οι θηλάζουσες γυναίκες δεν πρέπει να ακολουθούν αυτή τη δίαιτα. Όποιος σκέφτεται μια ριζική αλλαγή στη διατροφή του, θα πρέπει πρώτα να μιλήσει με τον γιατρό του και τον διαιτολόγο του.

Η περιγραφή της διάσημης αυτής δίαιτας από εδώ δεν αποτελεί κατά κανέναν τρόπο προτροπή στο να ωθήσει κάποιον να την εφαρμόσει αλλά απλώς να αποκωδικοποιηθεί εν μέρει η λειτουργία της καθώς εκατομμύρια άτομα σ όλο τον κόσμο έχουν μπεί στην λογική του να την εφαρμόσουν.

TAGS :