Paleo diet

POSTED BY admin | Νοέ, 17, 2017 |

Οί θεωρητικοί της paleo diet υποστηρίζουν ότι είμαστε γενετικά προσαρμοσμένοι να τρώμε ότι έτρωγαν οι πρόγονοι μας κυνηγοί-συλλέκτες.Η άποψη τους είναι ότι πολλά από τα προβλήματα υγείας που υπάρχουν σήμερα είναι το άμεσο αποτέλεσμα της διατροφής μας. Η θεωρία τους υποστηρίζει ότι μπορούμε να χάσουμε βάρος και να ανακτήσουμε την υγεία και την ευημερία μας τρώγοντας  μονάχα όσα η φύση παράγει φυσικά και αποτελούσαν την διατροφή του παλαιολιθικού ανθρώπου. Υποστηρίζουν ότι  η δίαιτα Paleo είναι η μόνη διατροφή που ταιριάζει ιδανικά με το γενετικό μας προφίλ και μόλις 333 γενιές πριν – και για 2,5 εκατομμύρια χρόνια,όλοι οι  άνθρωποι στην γή έτρωγάν αυτόν τον τρόπο. Το 1985 ο Δρ. Boyd Eaton του Πανεπιστημίου Emory στην Ατλάντα δημοσίευσε μια επιστημονική εργασία με τίτλο «Παλαιολιθική Διατροφή» στο New England Journal of Medicine υποδηλώνοντας ότι η ιδανική διατροφή βρισκόταν στις διατροφικές πρακτικές των προγόνων μας της Παλαιολιθικής εποχής.Ο Δρ. Eaton βάσιζε τον συλλογισμο του σε μια θεμελιώδη και διαδεδομένη ιδέα της βιολογίας και της ιατρικής  την θεωρίας της εξέλιξης μέσω της φυσικής επιλογής στη διατροφή και την υγεία. Η θεωρητική του ϋπόθεση του ήταν τα γονίδια μας καθορίζουν τις διατροφικές μας ανάγκες, τα γονίδια μας διαμορφώνονται και εξελίσσονται με ένα εξαιρετικά αργό τρόπο και ουσιαστικά έχουν υποστεί πολύ μικρές διαφοροποιήσεις από την παλαιολιθική περίοδο.Θεωρεί ότι πολλά σύγχρονα τρόφιμα έρχονται σε αντίθεση με τη γενετική μας σύνθεση η οποία, είναι ουσιαστικά η ίδια με αυτή των παλαιολιθικών προγόνων μας  και ότι  αυτό είναι η αιτία πολλών σύγχρονωνασθενειών

Ποια όμως είναι η διαφορά της διατροφής των παλαιολιθικών ανθρώπων από τους σημερινούς .

  • Οι παλαιολιθικοί άνθρωποι δεν έτρωγαν γαλακτοκομικά προϊόντα. Φανταστείτε πόσο δύσκολο θα ήταν να αρμέξετε ένα άγριο ζώο.
  • Οι παλαιολιθικοί άνθρωποι σχεδόν ποτέ δεν έτρωγαν σιτηρά και δημητριακά. Αυτό ακούγεται συγκλονιστικό για εμάς σήμερα, αλλά για τους περισσότερους αρχαίους ανθρώπους, οι σπόροι θεωρούνταν ως τρόφιμα που χρησιμοποιούσαν μόνο όταν λιμοκτονούσαν.
  • Οι παλαιολιθικοί άνθρωποι δεν αλάτιζαν το φαγητό τους.
  • Ο μόνος απλός υδατάνθρακας που έτρωγαν ήταν το μέλι, όταν ήταν αρκετά τυχεροί για να το βρουν.
  • Τα άγρια, άπαχα ζωικά τρόφιμα κυριαρχούσαν στις παλαιολιθικές δίαιτες, οπότε η πρόσληψη πρωτεϊνών τους ήταν αρκετά υψηλή σύμφωνα με τα σύγχρονα πρότυπα, ενώ η κατανάλωση υδατανθράκων ήταν πολύ χαμηλότερη.
  • Σχεδόν όλοι οι υδατάνθρακες που έτρωγαν οι παλαιολιθικοί άνθρωποι προέρχονταν από άγρια ​​φρούτα και λαχανικά. Κατά συνέπεια, η πρόσληψη υδατανθράκων ήταν πολύ χαμηλότερη και η πρόσληψη ινών τους ήταν πολύ υψηλότερη από εκείνη που λαμβάνεται με την κατανάλωση της τυπικής σύγχρονης διατροφής.
  • Τα κύρια λίπη της παλαιολιθικής δίαιτας ήταν υγιή, μονοακόρεστα, πολυακόρεστα και ωμέγα-3 λίπη – όχι τα τρανς λιπαρά και ορισμένα κορεσμένα λίπη που κυριαρχούν στις σύγχρονες δίαιτες

 

Τα  επτά κύρια σημεία της  Paleo Diet Διατροφής

  1. Κατάνάλωση υψηλή ποσότητα ζωικής πρωτεΐνης σε σύγκριση με εκείνη της τυπικής δίαιτας.
  2. Κατανάλωση λιγότερων υδατάνθρακων από ότι προτείνουν οι περισσότερες σύγχρονες δίαιτες,προτείνει τους « καλούς» υδατάνθρακες από φρούτα και λαχανικά, όχι από σπόρους, δημητριακά,πατάτες και επεξεργασμένα σάκχαρα.
  3. Καταναλώση μια μεγάλης ποσότητας φυτικών ινών από μη αμυλούχα φρούτα και λαχανικά.
  4. Καταναλώση μιας μέτριας ποσότητας  λίπους, με περισσότερα καλά (μονοακόρεστα και πολυακόρεστα) λίπη και λιγότερα τα κακά λίπη (trans και ορισμένα κορεσμένα) λίπη.
  5. Καταναλώση τρόφιμων με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο και χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο.
  6. Κατανάλωση τροφίμων με υψηλό αλκαλικό φορτίο.
  7. Καταναλώση μια τροφές πλούσιες σε φυτοχημικά φυτά, βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά.
    Υποστηρίζουν ότι τα επτά σημεία της  Paleo Diet βελτιστοποιούν την υγεία, ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο χρόνιων παθήσεων και προκαλούν απώλεια του περιττού  βάρους καθώτι αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο είμαστε γενετικά προγραμματισμένοι να τρώμε.

 

O παρακάτω πίνακας δείχνει τις διαφορές της σύνθεσης σε μακροθρεπτικά συστατικά τριών διαδεδομένων τύπων διαιτών σε σχέση με την Paleo diet.

 

Τύπος διατροφής Πρωτεϊνες Υδατάνθρακες Λιπαρά
Paleo diet 19-35% 22-40% 28-47%
Typical  US diet 15,5% 49% 34%
Low carb diet 18-23% 4-26% 51-78%
Μεσογειακή Δίαιτα 15-20% 50-55% 25-35%

 

Επιτρεπόμενα τρόφιμα στην Paleo diet

 

1.Όσα άπαχα κρέατα, ψάρια και θαλασσινά μπορείτε να φάτε
2. Όσα φρούτα και μη αμυλούχα λαχανικά μπορείτε να φάτε

 

Απαγορευμένα τρόφιμα στην Paleo diet

 

  1. Δημητριακά
    2. Όσπρια
    3 Γαλακτοκομικά προϊόντα
    4. Έπεξεργασμένα τρόφιμα

 

Η παραπάνω θεωρία της Paleo diet  συγκρούεται με τις περισσότερες απόψεις της σύγχρονης διαιτολογίας και διατροφής,ενώ φαινομενικά δείχνει να καλύπτει τις συνιστώμενες ημερήσιες προσλήψεις σε θρεπτικά συστατικά,αφαιρεί από το διαιτολόγιο μερικές πολύ σημαντικές ομάδες τροφίμων όπως τα όσπρια και τα δημητριακά πράγμα που μακροπρόθεσμα θα έχει επιπτώσεις στην υγεία των ατόμων καθώς θα λείπουν από την διατροφή τους φυτικές πρωτεϊνες,φυτοστερόλες,βιταμίνες του συμπλέγματος Β και πολλές άλλες θρεπτικές ουσίες που είναι άμεσα και σε μεγάλες ποσότητες διαθέσιμες μέσω αυτών των ομάδων τροφίμων.Αυτή βέβαια η έλλειψη παρουσιάζεται και σε άλλες δίαιτες υψηλής πρωτεϊνης και λίπους όπως η ATKINS η DUCAN και γενικά οι κετογενετικές.

Στην περίπτωση της Paleo οι υποστηρικτές της μιλούν για μια ολόκληρη κοσμοθεωρία που με συγκεκριμένη οπτική απέναντι στην εξέλιξη και τον τρόπο ζωής του σύγχρονου ανθρώπου λαμβάνοντας σχετικά ακραίες θέσεις.Η πιθανότητα του να χάσει κανείς βάρος με την διατροφή αυτή έγκειται στο θερμιδικό της περιεχόμενο,πιθανόν να παρουσιάζει αυτή η διατροφή έυκολα θερμιδικό έλλειμα καθώς αφαιρεί τα επεξεργασμένα τρόφιμα και όλα τα προϊόντα ζύμης αλλά αυτό θα πάψει να ωφελεί ότα αυτά αντικατασταθούν από υψηλής θερμιδικής αξίας snack  πχ πολλούς ξηρούς καρπους.Πιθανά να προκύψει και έλλειψη ασβεστίου αφού αφαιρεί τις περισσότερες κύριες πηγές του όπως το γάλα το γιαούρτι και το τυρί .

Η περιγραφή της διάσημης αυτής δίαιτας από εδώ δεν αποτελεί κατά κανέναν τρόπο προτροπή στο να ωθήσει κάποιον να την εφαρμόσει αλλά απλώς να αποκωδικοποιηθεί εν μέρει η λειτουργία της καθώς πολλά άτομα σ όλο τον κόσμο έχουν μπεί στην λογική του να την εφαρμόσουν

TAGS :