Παυσίπονο για τον πονοκέφαλο η νεράκι?

POSTED BY x96723sili | Feb, 27, 2018 |

Εύλογα μπορεί να αναρωτηθεί κάποιος τι σχέση μπορεί να έχει ο πονοκέφαλος με το νερό.  Κι όμως αυτή η σχέση υπάρχει. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Όλοι γνωρίζουμε ότι το νερό είναι αναγκαίο για την ζωή και μπορούμε να κατανοήσουμε την έννοια της αφυδάτωσης. Επίσης ένα πολύ συχνό και συνηθισμένο  πρόβλημα που αντιμετωπίζει ό σύγχρονος άνθρωπος μέσα στην ένταση της καθημερινότητας είναι ο χαμηλής ή υψηλής έντασης πονοκέφαλος και  οι ημικρανίες .

Η καθημερινή  χαμηλή πρόσληψη νερού και πολλές φορές η αντικατάσταση του από ροφήματα και αναψυκτικά μπορεί να οδηγήσει τον οργανισμό μας  σε κατάσταση χαμηλής ενυδάτωσης. Αυτή η μερική αφυδάτωση  που προκαλείται από την χαμηλή κατανάλωση νερού μπορεί  να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα  υγείας.

Συμπτώματα όπως  ο πονοκέφαλος,  η έλλειψη εγρήγορσης και η αδυναμία συγκέντρωσης μπορεί να οφείλονται σε  ανεπαρκή ενυδάτωση του οργανισμού.Οι καταστάσεις αυτές έχουν συχνά πολυπαραγοντική αιτιολογία και όταν επαναλαμβάνονται  πρέπει να τυγχάνουν περαιτέρω ελέγχου και ιατρικών εξετάσεων.

Σε άτομα που ο πονοκέφαλος τους αποδόθηκε σε ενδοκρανιακή αφυδάτωση και μείωση του συνολικού όγκου πλάσματος , όταν τους δόθηκε επαρκής ποσότητα νερού ο πονοκέφαλος υποχώρησε σε διάστημα από 30 λεπτά έως τρεις  ώρες. Αν και η καλή ενυδάτωση του οργανισμού μπορεί να είναι χρήσιμη στην ανακούφιση της κεφαλαλγίας που σχετίζεται με την αφυδάτωση, η χρησιμότητα της μεγάλης  πρόσληψης νερού για την πρόληψη του πονοκεφάλου δεν είναι πλήρως τεκμηριωμένη.

Ο ρόλος του νερού στην λειτουργία του οργανισμού μας είναι πολυδιάστατος . Δυο από τις λειτουργίες που επιτελεί είναι η αποβολή των τοξινών που δημιουργούνται στο σώμα μας σαν παράγωγα του μεταβολισμού των τροφών και η διατήρηση σε φυσιολογικά επίπεδα της κυκλοφορίας του αίματος.

Τι σημαίνει όμως μερική αφυδάτωση και πως μπορούμε να την διαπιστώσουμε; Ο πιο απλός τρόπος είναι μέσω του χρώματος των ούρων μας. Ένα έντονο κίτρινο χρώμα στα ούρα μπορεί να δείχνει τα πρώτα σημάδια μιας μερικής αφυδάτωσης. Όσο πιο σκούρο γίνεται το χρώμα τόσο χειροτερεύει η κατάσταση. Αν φτάσει σε πολύ σκούρα απόχρωση  πιθανόν να χρειαζόμαστε ιατρική φροντίδα. Να τονίσουμε όμως εδώ ότι αυτό θα πρέπει να το ελέγχουμε σκεφτόμενοι παράλληλα αν έχουμε φάει κάποια τροφή που βγάζει χρωστικές στα ούρα όπως τα σπαράγγια ή τα παντζάρια , καθώς επίσης και  αν παίρνουμε κάποιες βιταμίνες ή φάρμακα που επιδρούν στον χρωματισμό των ούρων μας.

Ο πονοκέφαλος και οι ημικρανίες που οφείλονται σε ελλειπή ενυδάτωση τείνουν να έχουν δυο χαρακτηριστικά. Εμφανίζονται σχεδόν παράλληλα μαζί με την ξηροστομία και ίσως κάποιες ελαφριές ζαλάδες ενώ μπορεί να χειροτερεύουν όταν κινούμαστε,σκύβουμε η αλλάζουμε θέση.Η ποσότητα του νερού που μπορεί σε ανάλογη περίπτωση μειώσει τα συμπτώματα είναι περίπου 500 ml.

Πολλοί θεωρούν ότι αν δεν διψούν δεν υπαρχει λόγος να πιούν νερό. Η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές το αίσθημα δίψας διαφοροποιείται σε κάθε άτομο και πολλές φορές δεν μας πληροφορεί εγκαίρως για την έλλειψη επαρκούς ενυδάτωσης του οργανισμού μας. Επίσης ορισμένα ροφήματα ενώ προσωρινά μας ξεδιψούν δεν μας βοηθούν να ενυδατωθούμε λόγω της ζάχαρης που περιέχουν ή της αυξημένης διουρητικής δράσης που μπορεί να έχουν. Η προτεινόμενη κατανάλωση νερού για τον μέσο ενήλικα είναι περίπου 2-2,7 lit ημερησίως εάν έχει μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά.

Φροντίστε λοιπόν να πίνετε συχνά νερό και να κρατάτε τον οργανισμό σας επαρκώς ενυδατωμένο και πιθανόν να δείτε την διάθεση σας να καλυτερεύει και τους πονοκεφάλους  σας να μειώνονται.

(Η πρώτη δημοσίευση του άρθρου μου έγινε στην εφημερίδα freesunday στις 18/2/2018)

Σωτήριος Ηλιόπουλος

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

TAGS :